fredag 10. juli 2009

Joan of Arc-Maid of Orleans/OMD

Har mulig nevnt det før. Fra tidlig ungdom, husker jeg to begivenheter. Til overgangen til -80 tallet. Ronald Reagan ble president i USA, og Johannes Paul II ble den nye paven. Reagan hadde sine år, og påvirket verden, sammen med bla. Margareth Thatcher/Iron Lady ("I have only one thing to say: you turn if you want to; this Lady's not for turning") . De gjorde inntrykk.... Årene går, og fortsatt var JPII der. Credo, mer voksen, og så en pave som sto på sitt, ufravikelig fra sine synspunkter og forsvarer av troen. De siste årene, latterliggjort her hjemme bla. Trond Viggo Torgersen, som en fremoverbøyd, svakelig (fraværende?) mann. Credo, reagerte selv da. Kontakt med kirken, var de årlige TV-overføringene av midnattsmessen fra Peters kirken, i julen. Da dødsbudskapet om Johannes Paul II kom, gjorde det inntrykk, men Credo var ennå ikke troende. Den Katolske kirke var fortsatt fremmed, og mystisk. Begravelsen ble overvært på TV. Skjedde det noe da, med Credo?!

Tenker på ordene fra skriften; Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt.
Levende, utrettet JPII uendelig mye. Han må ha rørt mennesker med sine ord, sin kjærlighet og sine gjerninger. (Verden vil fortsatt håne, spotte og fordømme.) Nå når JPII er død, som hvetekornet, da bærer det frukter i meg. Credo er rikere nå, etter Pavens død, enn levende.

Sorgen er min, at jeg bare kan lytte, nå, til hans ord. Se hans gjerninger, undrende, og litt fattigere. Over at jeg ikke fikk verdsatt han, mens han levde. Hvetekornet er dødt, og er flere enn meg, Credo. Som ydmykt, er takknemlig, for at vi fikk kjenne Johannes Paul II.
Startet med -80 tallet, og ett av de musikalske inntrykk, jeg har fra den epoken er OMD (Orchestral Manoeuvres in the Dark), de har vel de fleste knappeste hørt om, eller husker, men jeg husker. Som gamle speider, husker jeg St. Georg, og med denne sangen/stykket, lærte jeg historien om den ekte "Iron Lady". St. Joan of Arc, Maid of Orleans- Hun "this Lady's not for turning", men (bokstavelig) kjempet. Tro til det siste, og til de siste flammer, hadde dødd ut, på martyrbålet.



If Joan of Arc
Had a heart
Would she give it as a gift

To such as me
Who longs to see
How an angel ought to be

Had dreams to give
Her heart away
Like an orphan along the way

She cared so much
She offered up
Her body to the grave

Ingen kommentarer: